Włochy, Orrido di Foresto 2022

… czyli coś tu za bardzo buja

Oridio di Foresto

Stopień trudności : D

Link do strony: Orrido di Foresto

Dojazd: Katowice – Turyn – Ryanair, Turyn – Bussoleno – Trenitalia

Koordynaty GPS : 45.141677250022596, 7.115512784115675

Niecałe trzy kilometry od włoskiego Bussoleno znajduje się mała miejscowość Foresto, a tam jedna z ładniejszych via ferrat na jakich mieliśmy przyjemność być. Cała via ferrata ciągnie się przez wąwóz o takiej samej nazwie jak miejscowość, przez który wartko płynie rzeka Torrente Rocciamelone. W zależności od pory roku wody mamy więcej bądź mniej, nam akurat udało się być w porze suchej, było tak w sam raz i nie musieliśmy ściągać butów przecinając rzekę 🙂 Trasa zaczyna się spokojną ścieżką, gdzie po lewej stronie mamy ruiny budynków, w których miały być izolowane i leczone osoby trędowate, taką informację otrzymaliśmy od Pana, który w tym rejonie wyprowadzał pieska. Ruszamy korytem rzeki, aby po krótkiej wspinaczce zacząć od mostka tybetańskiego. Na całej trasie mamy aż trzy takie mostki z tym, że ten pierwszy jest najdłuższy i przy podmuchach wiatru w jego 2/3 robi się ciekawie 🙂 po drodze mamy jeszcze cztery wodospady i każdy z nich ma w sobie to coś, szczególnie jeden gdzie wspinamy się wzdłuż przelewającej się wody. Przygoda jest dopiero ciekawa, gdy wody jest więcej, bo taka wspinaczka na bank skończy się mokrym ubraniem 🙂 Trasa na około 2 godziny, ale tak naprawdę przejście zajmuje trochę więcej, bo widoki są tak niesamowite i zapierające dech w piersiach, że  warto się zatrzymać, pocykać zdjęcia i się napatrzyć. Trasa ma kilka trawersów i przewieszeń, ale dla osoby obeznanej z via ferratami nie są to jakieś specjalne trudności, nie jest łatwa ale też nie jakoś specjalnie trudna, dobrze ubezpieczona w klamry. Do punktu wejścia wracamy spokojną trekkingową trasą około 30-40 minut, przy wejściu jest źródełko i można skorzystać i nabrać sobie wody, albo ewentualnie po powrocie się napić.

Dojazd: my dolecieliśmy samolotem linii Ryanair z Krakowa do Turynu, następnie pociągiem Trenitalia do miejscowości Bussoleno, odległość od dworca kolejowego w Bussoleno do początku via ferraty to jakieś 2,8 kilometra pieszo. Trasa do startu prowadzi asfaltową drogą przez zielone łąki. Przy kościele w Foresto skręcamy w prawo, gdzie niedaleko tablicy informacyjnej mamy źródełko z wodą, a kawałek dalej czeka na nas druga tablica z opisem naszej trasy.